Fish where the fish are
Leestijd: minder dan 5 minuten.

“Fish where the fish are” – een inkijkje in jouw organisatie via social media

Het is voor kandidaten vaak lastig voor te stellen hoe het is om bij een organisatie te werken. Social media kunnen hierbij helpen door potentiële medewerkers een inkijkje te geven in de organisatie(cultuur) en te laten zien wat jouw organisatie uniek maakt.

Het is al lang niet meer zo dat alleen jongeren actief zijn op social media. Elke (potentiële) medewerker maakt wel gebruik van LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter of Snapchat. Ook om zich te oriënteren op een nieuwe baan. Om met je doelgroep in contact te komen en een relatie op te bouwen is het dus essentieel dat je hier als werkgever aanwezig bent.

Breng de EVP tot leven
Hoe beter een organisatie in staat is om te laten zien wat werken bij haar aantrekkelijk maakt, hoe eerder de juiste mensen daarvoor kiezen en hoe lager het verloop is van medewerkers. Aan het werkgeversmerk ligt een sterke belofte richting (potentiële) medewerkers ten grondslag: de Employee Value Proposition (EVP). De EVP is de belofte die een organisatie aan potentiële medewerkers doet en aan huidige medewerkers waarmaakt. Via social media kan deze EVP tot leven worden gebracht, door content te delen die deze belofte bevestigt. Met authentieke content van echte medewerkers wordt een reëel en aantrekkelijk beeld geschetst van werken bij de organisatie.

Bouw een relatie op met (potentiële) medewerkers
Veel organisaties gebruiken social media voor de werving van nieuwe medewerkers. Ze plaatsen bijvoorbeeld vacatures op LinkedIn en delen deze via Facebook en Twitter. De inzet van social media is echter veel effectiever als je focust op de totale employee journey en alle touchpoints die daarbij horen. Je wilt namelijk al vroeg een relatie opbouwen met potentiële medewerkers. Via social media kan je jouw organisatieverhaal vertellen en een inkijkje geven in jouw organisatie. Op deze manier bereik je ook de latent werkzoekende doelgroep. Potentiële medewerkers die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel met jouw organisatie in contact komen via social media. Daar zien ze de mooie verhalen van medewerkers en krijgen ze een indruk van jou als werkgever. Talenten zijn schaars en ze hebben de banen tegenwoordig weer voor het uitzoeken. Daarom wordt het opbouwen van een relatie met potentiële medewerkers steeds belangrijker. Op het moment dat een vacature wordt gedeeld, zijn mensen al bekend met jouw organisatie als werkgever en besluiten ze eerder om over te gaan tot solliciteren.

Medewerkers als ambassadeurs
Medewerkers zijn de beste merkambassadeurs. Zij weten als geen ander hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Zij kunnen jouw organisatieverhaal het beste vertellen en een goed en oprecht beeld schetsen van de bedrijfscultuur. Door authentieke content van en/of door medewerkers te delen, is het voor potentiële medewerkers makkelijker voor te stellen hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

 

Voorbeeld: Medewerkers geven een kijkje achter de schermen bij Albert Heijn
Albert Heijn maakt gebruik van de kracht van haar medewerkers. Op alle social media kanalen staan medewerkers centraal. Bovendien houdt Albert Heijn rekening met de drijfveren van verschillende doelgroepen. Via Snapchat en Instagram zien we jonge vakkenvullers en caissières die laten zien dat het bij Albert Heijn hard werken is, maar dat ze vooral ook veel lol met elkaar beleven. Medewerkers nemen geregeld het Snapchat account van Albert Heijn over om potentiële medewerkers een kijkje achter de schermen te geven. Op Instagram kunnen collega’s elkaar opgeven voor de #blauweheld van de week en deelt Albert Heijn ‘dat gevoel wanneer’ GIFjes van herkenbare situaties voor vakkenvullers en caissières. Met deze content brengt Albert Heijn de gezellige sfeer tussen collega’s in de winkels in beeld. Door dit met humor te doen speelt Albert Heijn goed in op de triggers van deze jonge doelgroep.Op LinkedIn richt Albert Heijn zich met name op hoofdkantoor functies.
Verschillende Trainees hebben een prominente rol, bijvoorbeeld in de posts. Een link verwijst naar de werken bij-site van Albert Heijn, waar je in (uitgebreide) blogs [https://werk.ah.nl/colleagues/kim/] kunt lezen over de ervaringen van verschillende medewerkers. De content op LinkedIn richt zich met name op de inhoud van het werk, wat een andere doelgroep aanspreekt.

 

6 tips voor aansprekende content

  1. Take-over: met een zogenaamde take-over geef je (potentiële) medewerkers een écht kijkje achter de schermen. Voor een korte periode geef je het beheer van jouw social media account uit handen aan een medewerker. Hij of zij deelt foto’s en video’s van dagelijkse werkzaamheden waarin de cultuur van jouw organisatie naar voren komt. Voor aansprekende content is het goed om te werken met een korte handleiding en zogenaamde challenges.
  2. Challenges: voor aansprekende content kan je medewerkers op weg helpen met verschillende opdrachten. Bijvoorbeeld: vertel wat je zo leuk vindt aan werken bij xyz en gebruik #motivationmonday, maak een familieportret met je team, zet een collega in het zonnetje, neem een kijkje bij project xyz, etc.
  3. Testimonials: geef medewerkers het woord en laat hen vertellen waarom hun functie zo interessant en uitdagend is, en wat jouw organisatie uniek maakt. Testimonial video’s zijn zeer geschikt om (potentiële) medewerkers functie specifieke informatie te bieden.
  4. Inhakers: speel via social media in op actualiteiten, bijvoorbeeld: Blue Monday, Movember en INTERNATIONAL CAPS LOCK DAY. Motivation Monday, Throwback Thursday en TGIF (Thank God It’s Friday) kunnen ook de nodige inspiratie opleveren voor leuke content. Deze inhakers zijn vooral geschikt om de organisatiecultuur in beeld te brengen.
  5. Social media trends: houd de social media trends goed in de gaten en stimuleer medewerkers tot deelname. Denk hierbij aan trends als: de Ice Bucket Challenge, Mannequin Challenge, etc.
  6. Q&A’s: organiseer Q&A sessies waarbij kandidaten vragen kunnen stellen aan medewerkers. Over de organisatie of over de functie. Tip: laat deze sessies in een livestream plaatsvinden. Bijvoorbeeld via Instagram.

 

Houd rekening met verschillende doelgroepen
Elk social media kanaal heeft eigen kenmerken en spreekt andere doelgroepen aan. Bedenk dus goed welke doelgroep je via welk kanaal wilt bereiken.

LinkedIn onderscheidt zich van alle andere social media kanalen door zich volledig op business en employment te richten. LinkedIn heeft een enorm bereik onder professionals. Het kanaal is zeer geschikt om jezelf te positioneren als aantrekkelijke werkgever en (potentiële) medewerkers meer verdieping te bieden. Bijvoorbeeld door het delen van blogs door medewerkers die inhoudelijke verdieping bieden op het project waar ze aan werken. Ook kan je via de bedrijfspagina corporate informatie delen. En nieuwsberichten. Dit kan in combinatie met bijvoorbeeld vlogs, zoals het Antoni van Leeuwenhoek doet.

Facebook en Instagram zijn perfect om potentiële medewerkers een uniek inkijkje te geven in de bedrijfscultuur. Daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor: foto’s, video’s, live video’s, etc. Bovendien zijn deze kanalen zeer geschikt voor interactie. Coolblue laat met Coolbloopers zien wat werken bij haar organisatie uniek én leuk maakt. Hiermee laat ze zien dat niet altijd alles even soepel verloopt. Dat hier om gelachen mag worden, zegt veel over de organisatiecultuur. Daarnaast deelt Coolblue vacatures op Instagram met de hashtag watdoeeeje. Medewerkers met dezelfde functie als in de openstaande vacature vertellen kort wat zij doen. Ook zet Coolblue eigen medewerkers op creatieve wijze in om nieuwe collega’s te werven.

Snapchat is vooral populair onder de jonge doelgroep. Het kanaal is zeer geschikt om potentiële medewerkers mee te nemen in het dagelijks leven van medewerkers. Vaak gebeurt dit door middel van take-overs. Tijdens een take-over beheren medewerkers voor korte tijd het Snapchat account van de organisatie en nemen potentiële medewerkers op een grappige manier mee in hun dagelijkse werk. Deze content is vooral leuk, authentiek, snel en makkelijk te bekijken. Dit wordt gestimuleerd doordat de content slechts 24 uur beschikbaar is. Doordat de content zo vluchtig is, is deze ook minder ‘gelikt’ dan de content op bijvoorbeeld Instagram.

McDonald’s zoekt jongeren ter versterking van haar crew. Daarbij maakt zij gebruik van Snapchat. Veel jongeren zijn bevooroordeeld over werken bij McDonald’s, daarom laten medewerkers op Snapchat zien wat werken bij McDonald’s echt inhoudt. Een combinatie van hard werken, veel lachen en vrienden maken. In korte Snaps brengen medewerkers dit grappig in beeld. In Australië gaat McDonald’s nog een stap verder met Snapchat. Daar hebben ze solliciteren via Snapchat getest. In een video van 10 seconden pitcht de kandidaat zichzelf en op basis daarvan wordt hij wel of niet uitgenodigd voor een gesprek. Een zeer unieke en laagdrempelige manier om jongeren aan te trekken.

Cisco voorspelt dat in 2019 80% van alle online traffic video zal zijn. YouTube is het perfecte kanaal om jouw videocontent te delen. Met een aansprekend videoformat zorg je voor een herkenbare stijl en weten kijkers wat ze in een volgende video kunnen verwachten. Om ervoor te zorgen dat potentiële medewerkers jouw videocontent volgen, is het verstandig de video’s met een vast stramien op te bouwen. Dura Vermeer maakt voor haar videocontent gebruik van twee jonge vloggers: de Durvers. Vlotte jongens die perfect de rol kunnen spelen van buitenstaander die de wereld van Dura Vermeer in duiken. Welke toffe projecten zijn er? Hoe is het om er te werken? Hoe zit dat nou met dat familie-gevoel? Wat zijn nou de echt bijzondere locaties? Welke uitdagingen kom je tegen? De Durvers stellen elke vlog iets aan de orde en gaan vervolgens op onderzoek uit: “hoe werkt het nu eigenlijk?”. Ondertussen ontstaan steeds meer vragen. Over techniek, planning, sfeer, proces… alles. Dit levert allerlei interessante, grappige, boeiende antwoorden op. Al die antwoorden en inzichten bij elkaar opgeteld laten zien dat Dura Vermeer een tof bedrijf is om bij te werken en waar je met top-collega’s aan super-projecten werkt. De juiste opbouw naar de employer branding uiting: Maar wat kan jij?

Door gebruik te maken van eigen medewerkers is het mogelijk om met een kleiner employer branding budget toch leuke videocontent te maken.

fwadmin